Loggbok för S/Y Albatross 2002-07-05

Nordväst 0-5 m/s

Distans 105
Erfarenhet

På fredag kvällen klockan 23.30 gick vi ut från Peterhead.  Havet låg spegelblankt, i nord sken solen bakom horisonten. Natten var lugn, seglatsen gick längs Skottlands nordöstra kust. Dieselmotorn fick arbeta, nu saknade vi vinden.

Efter vi passerat Fraserburgh kom en bra vid från nord och vi hissade segel. Längs denna kust skiftade det Skotska landskapet till skogbevuxna sluttningar liknande det svenska fjällandskapet. På milsvida ständerna lyste en vit fin sand.Det hade varit en riktig bra badstrand, med rätt klimat. Dock är här för kallt och regnigt.

Då vi passerat Fort George och öppningen till Moray Firth såg vi säl som storögt glodde på oss därefter dök två delfiner upp och började leka kring Albatross.

Vid passagen in till viken i Inverness fick vi en kraftig tidvattenström emot oss ca 3 knop. Strömmen syns tydligt på vattenytan. Vattnet forsar fram likt en bra älvfåra. Här gäller det att ha bra fart på båten, för att har riktig styrförmåga.

Framme vid inloppet till Caledonian Canal anropade vi slussvakten. Något svar fick vi inte.

Snart konstaterade vi att det var lördag kväll och klockan var 19.30.  Fick besked av våra seglarkompisar på den Engelska båten S/Y Kristina att slussarna var stängda tills söndag morgon klockan 08.00.

Tillbaks igen och ut i viken för att gå upp i River Ness, där Inverness Marina söktes upp. En urusel marina som enbart bestod av flytbryggor med plats för 20 båtar.