Loggbok för S/Y Albatross 2002-07-12

Väder Mulet, regn och sol

Sydväst 0-5 m/s

Distans 35
Erfarenhet Försök att segla med tidvattnet. Välj rätt tid då sund skall passeras.

Det märktes på klimatet att vi hade nått västra Skottland, en varm vind kom in från Atlanten. Slussarna öppnade klockan 08.00 och alla tio hade vi passerat tills klockan 12.00.

Nästa Oban. Där Classic Malts Cruise 2002 skall starta under lördagen den 13 juli och avslutas fredagen den 29 juli i Port Ellen. Nu skall vi, i fjorton dagar, segla 230nm och provdricka fin whisky i klassen  Singel Classic Malts och besöka öarna Sky och Islay.

Vi kom ut i viken Loch Linnehe under högvatten och efter några timmar vände  strömmen och vi surfade med god medström ner mot sundet vid Corran Narrows. Här flödade vattnet med en kraftig ström på två knop. Någon vind hade vi inte så motorn fick driva oss fram.

Till Oban kom vi klockan 18.00 på fredagskvällen. Här var hela ankarviken belagd med gästbåtar.

På ön Kerrera  fick vi plats på en flyttbrygga utanpå den engelska båten Ocean Freedom och före oss hade  CU@sea anlänt till Oban. Jollen sjösattes, Beatrice och Fhilipp provkörde den i viken in till Oban.

För att ta sig in till Oban hade festarrangören ställt sjötaxi till förfogande till alla deltagarna. Taxin kunde  vi nyttja utan kostnad.

Vi borde ej utnyttja egna jollar då kryssardeltagarna troligen skulle inmundiga en hel del Malt Whisky.