Loggbok för S/Y Albatross 2002-07-25

Väder Regn, dis

Nordväst 6-10 m/s

Distans
Erfarenhet Nyfångade pilgrimsmusslor, hummer och krabba, tillredda i Albatross kök, är en läckerhet för gommen.

Regnskurarna avlöste varandra hela förmiddagen. Det regnar mycket här i Skottland. Detta påståendet höll Skottarna med om.

På morgonrunda i byn besökte jag ett bygge för se hur husen byggs på denna ö.  Byggarna var vänliga och visade mig runt. Här var det inte mycket till isolering och takstolarnas konstruktionsvirke var endast 2 tum gånger 4. Några snölaster behöver man inte räkna med, för temperaturen håller sig kring  15 grader under hela året.

På denna ö finns det sju lokala whiskydestillerier, som alla tillverkar singelmalt av utsökt kvalité.

Vi hade gott om tid denna torsdag.  För vi skulle först i morgon samlas på Lagavulin med våra övriga seglare i Classic Malts 2002 Cruise. Tillsammans med våra vänner på den engelska båten Ocean Freedom tog vi den lokala busslinjen till ett för oss okänt destilleri, Ardber.

Ardber har tillverkat malt whisky i närmare tre hundra år. Fabriksbyggnaderna kan berätta om en intressant industrihistoria. Att ge besökarna en god kunskap i denna månghundraåriga yrkeskunskap sätter skottarna väldigt högt.

Här fick vi en trevlig rundtur och med stor gästfrihet, av vår guide Emma. Vi fick fotografera och filma hela processen. Detta har vi ej fått på tidigare studiebesök.

Efter rundturen i bjöds det på singel malt Ardber sjutton år gammal. Den klart bästa whiskyn vi inmundigat hitintills. Ardber tillhör Glenmorangie plc

Se: www.glenmorangieplc.com

Då vi kom tillbaks till Port Ellen hjälpte vi en fiskare att lossa dagsfångsten av pilgrimsmusslor. Musslorna plockas på botten av dykare och packas i gjutesäckar. Som tack för hjälpen fick vi en halv säck av dessa utsökta musslor. I farvattnen fångas det även hummer och krabba.

Varje morgon kommer det en stor långtradare med färjan och lastar dessa fiskfångster för transport till Spanien. All fisk transporteras levande i stora vattenkar.

Pilgrimsmusslorna fick ingå i kvällen förrätt. Musslornas köttmuskel är en verklig delikatess.

Fredag, idag var det avslutning på i Classic Malts 2002 Cruise. Försökte nyttja det lokala Internetkaféet. Men det var svårt. Telefontråden till ön var väldigt tunn.

Vi hade blivit väl bekanta med de lokala fiskarna. På eftermiddagen då dom kom in för att lossa sina krabbor hade dom även fått ett par stora humrar. Priset var lätt att förhandla £ 12, för  tre  kilo hummer och ett kilo krabba. Det fick bli lördagsmiddag. Janne knöt igen säcken med de levande godsakerna och hängde säcken utför relingen.

Alla Classic Malts 2002 Cruise deltagarna hämtades med buss i Port Ellen på kvällen, för transport till avslutningsfesten på Lagavulin.

Lagavulin anläggningarna ligger väl skyddade för havsvindarna inne i en vik, på den södra delen av ön. I viken finns det endast en liten smal ränna att segla in på. Därför hade de flesta seglarna valt  Port Ellen som hamn.

Lagavulin Distillery är väldigt slottslikt, många runda torn och konstiga takformationer. I denna miljö och med uppställda whiskyfat, som bord, bjöds det upp till fest. Även här deltog samtliga personal och den lokala befolkningen i kalaset.

Säckpipsmusikanterna blåste till fest. I whiskylagret var ännu ett elegant skotsk smörgåsbord uppdukat. Alla lät maten väl smaka, oj vad gott det var.

Detta kommer från en utpräglad skåning som aldrig skyter utan alltid säger som det är. Jag vill ge mina skånska krögare på gästgivaregårdarna en rekommendation. Åk till Skottland och till ön Islay. Få där en lektion i den utsökta matkonsten som dessa skottar behärskar.

Lagavulins damorkester spelade upp till skotsk folkdans i whiskyprovhuset. I ett rest tält intill, sjöngs det solo och på säckpipan spelades det. Här sjöns det folksånger från Skottland, Frankrike, USA och vi från Sverige bidrog vi också. Jag tror inte dom begrep de svenska texterna, men rungande applåder fick vi.

Detta var finalen  i årets Classic Malts 2002 Cruise, en värdig final. Vilken fest var bäst ? Svårt att värdera. Alla Oban, Talisker och Lagavulin har bjudit efter sina lokala förutsättningar och det har vårt värdfolk gjort på ett  mycket seriöst sätt.

Vi vill från Albatross framföra vårt hjärtliga tack för att vi fått äran att deltaga i årets Classic Malts 2002 Cruise.

Tidigt på lördagsmorgonen blev vi väcka för vår sidobåt Orion som skulle segla vidare klockan sju. Per och Anna-Karins på CU@sea lämnade oss också. Nu var deras semester slut. En vecka skulle dom ta på sig att segla hem till Sverige, en tuff segling. Hoppas ni får bra vind. Förhoppningsvis kan vår hemsida uppdateras då Per kommer hem och sköter om detta.

Till middag denna lördag kokte Janne hummer och krabba. Den största grytan fick användas och med lite våld fick han trycka ner djuren i grytan för att få dom att skifta till den läckert röda färgen i det kokande vattnet.

Detta smakade mums. Jag har tidigare aldrig ätit nykokt hummer. Vi låg kvar i hamnen även nästa dag. Vinden skull vända och för vår sydliga kurs var det bättre att vänta.