Loggbok för S/Y Albatross 2002-08-18

Väder Sol/ Regn

Växlande 1-17 m/s

Distans 710
Erfarenhet Alla sjöfarare skall följa väjningsreglerna. Det finns inte undantag för dom som seglar för brödfödan

Reveljen gick klockan 05.00 på söndagsmorgonen.

Inte en brusning i skoten det var helt vindstilla. Mörkret vilade över Arklow. Nu skulle det bär iväg till Spanien.

Vår Penta fick tränga oss ner med sydlig kurs mot Tuskar Rock. De första timmarna hade vi tidvattenstömmen emot oss drygt en knop.

Då vi på eftermiddagen närmade oss Tusklar Rock kom det glädjande besked i väderleksprognosen. Det skulle bli svag sydostlig vind 3 till 4 m/s, högtrycket från Azorerna var på väg mot Irland.

De alternativa kurslinjerna vi hade valt var att antingen gå väster över mot Cork och där med sydvästlig kurs mot longituden 10 grader. För att så snabbt som möjligt segla på de djupa vattnen 4000 till 5000 m i Biscaya.

Nästa alternativ var att vid bra väder över Biscaya gå direkt mot Camarinas i nordvästra Spanien. Vi tog beslutet att segla med 199 graders kurs rakt mot Camarinas för nu skulle vädret stabilisera sig några dagar. Då borde vi hinna ut till de djupa vattnen.

Biscaya är känt som ett mycket svårseglat hav med svår sjö och kraftiga vågtoppar. Denna sjö bildas där den mäktiga Atlantens djupvatten på 5000m trycker på vid uppgrundningen 200m mot engelska kanalen och franska västkusten.

När kursändringen var gjord fick vi en svag sydostlig vind, nu hissades alla seglen och Albatross guppade fram i tre till fyra knop. GPS: N visade 590 nmil till målet. Sjön var krabb och det rullade nu började vi gäspa. Lite sjösjuka kom smygande.

Fyra timmars vakterna kördes rullande.

Under första natten i Celtiska sjön möte vi inte ett skepp, det var verkligen mörkt då månen skymdes av täta mörka moln. Celtiska sjön är mäktig. Först på natten då måndagen går över till tisdagen passerades Englands sydvästra udde. Fyren Bishop Rock på Isles of Scilly syntes tydligt i horisonten.

Tidigt tisdag morgon passerades den nordliga trafikzonen in till Engelska Kanalen. Här skar vi många stora båtars kurslinje under några timmar. Alla handelsfartygen höll väl upp för oss utan att vi behövde ändra vår kurslinje. Albatross stampade på och med hjälp av tidvattnet kom vi upp i sex knop.

Dagarna rullar på rätt så händelselösa, fortfarande är vi lite slöa. Biscaya visar sig dock från sin goda sida.

Sent tisdagskväll byter vi sjökortet till kort Bay of Biscay. Nu kan hela franska västkusten och nordkusten i Spanien studeras på kortet.

Drömmer och fantiserar. Hur ser ut det i nordvästra Spanien?

Det går sakta med säkert mot södern och vindarna är behagliga ca +22 grader.

Under natten till onsdagen vred vinden mot nordost 5-17 m/s. En perfekt vind för Albatross som ökade till upp till 9 knop och surfade fram på vågtopparna.

Nu hade vi nått ut till vråldjupen på närmare femtusen meter under kölen. Natten lystes upp av en stjärnklar himmel samt en fullmåne som sken med full lampa. Härlig känsla när vattnet trycks upp kring skrovet med vindens tryck i ryggen och nattmörkret elimineras av ljuset från miljontals stjärnor.

Då blir man allt lite lyrisk i sina drömmar och tankar.

Under torsdagen gick vi in i den södra trafikzonen i Biscaya. Enormt stora tankers tre till fyrahundratusen ton passerade oss. Den första stora båten som väjde för oss gick upp akter om Albatross. Senare på dagen hade vi en tanker som låg på kollisionskurs mot oss. Via VHF:n anropade vi, någon kontakt fick vi inte. Vattnet sprutade i fören på detta jätteskepp då den med sin stålpulp malde fram i sjön. Hur gör vi skall vi styra upp styrbord ? Nej, nu skall vi testa om dom vajer. Vind rodret kopplades ifrån och vi handstyrde. Styr tills det är ”brunt i kalsongerna” ringde det i våra öron.

Ett visdomsord som vår examensförrättare Carl Erik Liljefors myntade. Då tentorna togs i utbildningen till skeppare klass B. Vår kurslinje höll vi. När vårt avstånd hade gått ner till en halv nautisk mil. Styrde plåtschabraket mot styrbord och gick upp akter om oss.

Sjöreglerna gäller för alla som färdas på sjön. Jag tycker att går man på en stor öppen sjö skall väjningsreglerna gälla. Speciellt med dagens radarteknik där dessa skepp exakt kan avgöra hur våra kurslinjer ser ut. Det kan uppstå förödande situationer om någon börjar virra till det.

Natten mot fredagen skymtades fyren Sisargas vid inseglingen till La Coruna. Nu är vi snart i Spanien. Snart faställde vi positionen på fyren Cab o Villano som ligger strax före inseglingen till Camarinas.

Camarinas ligger 4 nm in i en vik väl skyddad av höga bergklippor mot Atlanten. Berghällarna var bäckmörka då vi sakta styrde på våra fem WP:ar in till Camarinas hamn. Lossade ankaret i fören och förtöjde med aktern in mot flytbrygga. Vi hade kommit till Spanien prick klockan 02.30. Skönt att känna fast mark igen efter fem dygn på sjön.

Hur ser det ut här och vad är det för människor som lever uppe i det nordvästra hörnet av Spanien? Nu skall vi sova ut tills vi själva gitter stiga upp.