Loggbok för S/Y Albatross 2002-09-05

Väder Sol

0-10 m/s

Distans 395
Erfarenhet Segla längre sträcker, dygnet om. Det tar på milen. Gå långt ut från kusten för att undvika nätfiskare och trålare.

Viken in till Bayona låg väl inbäddad i en tät dimma. Sikten var nersatt till fyrtio meter. Det var vindstilla. Vi beslutade att stanna ytterliggare en dag till.

På väg in med dingen till staden gick vi förbi våra schweiziska vänner. Dom hade under många år seglat i de spanska och portugisiska farvattnen. Vi berättade att vi var på väg söder över, där vi bland annat hade tänkt gå upp i en flod som bildar gräns mellan Spanien och Portugal. Schweizarna blev helt lyriska då vi nämnde floden Guadiana.

Helt fantastisk natur och mycket rogivande, det är som att vrida tiden tillbaks hundra år, var deras kommentar.

Under förmiddagen besökte vi fortet som låg på den yttersta udden före inseglingen till hamnen.

Parador Nacional Conde de Gondomar som spanjorerna benämner borgen. Rakt översatt till ”Hotell, som drivs av den spanska staten, greven av Gondomar”. Här inrymdes ett fantastisk vackert hotell. I de gamla kasernerna hade det utförts ett gediget renoveringsarbete, där det inrymdes restauranger, barer och hotellrum.

Se Webb Bayona: www.baiona.org

Mitt på dagen värmde solen upp luften. Dimman lättade sakta en svag vind svepte in från nordväst.

Hur skall vi göra? Skall vi gå vidare under eftermiddagen, segla söder ut ? Varför inte gå direkt till södra Portugal och till floden Guadiana, en rutt på cirka femhundra natiska mil.

Vi beslutade att segla direkt till floden Guadiana. I bästa fall kan det ta cirka fyra dygn. Klockan tre satte vi fulla segel och satte kurs söder över mot första WP: N utanför fyren Farilhao. Som ligger på en ö tjugo mil utanför kusten i nivå med Nazare´.

Vinden var svag 3-6 meter, genakern hissades och vi gjorde god fart fyra till sju knop.

Tidig lördag morgon, klockan 02.30, nådde vi fyren Farilhao. Nu gick vi snabbt många mil.

I dagsljus seglade vi förbi kustlinjen utanför Lissabon. En mäktig kust som kraftfullt reser sig från havet med knivskarpa klippformationen. Efter Lissabon tog vi kurs på Portugals södra udde med fyren Cabo de Sao Vincente.

Under natten mot söndagen dog vinden. Vi låg och drev med strömmen mot söder och in i ett kraftigt dimbälte.

Topplanternans glödlampa slutade att lysa, trasig glödlampa. Tände då upp lanternorna som är monterade på mantåget i fören. Men även här var det en trasig glödlampa. Styrbordslanternan strejkade.

Glödlampor hade vi missat att lägga upp i vårt reservdelsförråd. Det fick seglas med tända akter- och motorlanterna.

Efter att rundat fyren Cabo de Sao Vincente, under söndag kvällen. Nådde vi fram till Algarve kusten. Här förändrades kustlandskapet till branta bergväggar med jättestora grottor som Atlantens sjö sakta men säkert gräver ut.

Längs hela den södra kuststräckan är det långt mellan hamnarna. Därför valde vi att gå in till Lagos för att skaffa glödlampor till våra trasiga lanternor.

I svagt månljus angjorde vi Lagos hamn och förtöjde på flyttbryggan utanför Marina de Lagos.

Här var det varmt, kvicksilvret hade stigit till +28oC. Nu var vi säkert på väg till värmen.