Loggbok för S/Y Albatross 2002-09-10

Väder Sol

0-11 m/s

Distans 71
Erfarenhet Satsa på en bra ljusstark kikare av fabrikat Steiner typ Commander V.

Tog det lugnt hela tisdags förmiddagen.

För att segla in i floden Guadiana vid Vila Real De Santo Antonio är det viktigt att gå in vid plus/minus två timmar högvatten, i princip vid slackvatten. Dock med drygt tre meter vatten till under kölen. Inseglingsdeltat är grunt och svårnavigerat, då sandbankarna förflyttar sig.

Den 11 september är det högvatten klockan 05.09 och 17.20 i Vila Real De Santo Antonio. Därför valde vi att segla under natten. Går seglatsen bra borde vi vara i flodens delta på morgonen och missar vi denna tid får vi ankra under dagen tills det blir högvatten senare på eftermiddagen.

Vi seglade ut från Lagos på eftermiddagen. Vinden var nordlig 9 meter, halvvind för oss. Härlig segling med en värmande sol i ryggen och knopmätaren visade 8 knop.

Senare på kvällen gick vinden ner till ett par meter och då hissade vi genakern. Tidplanen såg ut att stämma, ankomst till floddeltat vid soluppgången nästa morgon.

Vår kurslinje låg cirka tre nautiska mil från kusten.

Vid midnatt passerade vi staden Faro. Nu var alla nätfiskare ute och fiskade, vi turades om hela natten med att spana efter nätfiskare och ännu värre stora lång nät med flytbojar.

Tydligen missade vi ett stort nät som vi lyckades irra oss in i. Det tog ett par timma att finna en öppen lucka för att segla ut i.

Här hade vi en god nytta av vår nya kikare som vi testar mot två andra fabrikat.

Denna är av fabrikat Steiner typ Commander V 7×50 ljusstark och med inbyggd HD-stabiliserad kompass för bäringsangivning. Kikaren är effektiv vid svåra ljusförhållanden och speciellt under mörker för att lokalisera hinder.

I gryningen nådde vi fram till floden Gaudianas delta. Vi gick in i inseglingsrännan en och halv timme efter högvattnet. Låg först kloss intill styrbordsbojarna och efter två mil vek vi över mot babordsbojarna. Under kölen visade djupmätaren drygt två meter. Här hade vi aldrig kunnat segla in under lågvatten.

Väl inne i mot land ökade djupet till fem meter.

Solen låg illröd vid den östliga horisontlinjen då vi angjorde marina i Vila Real De Santo Antonio, som ligger på den portugisiska sidan.