Loggbok för S/Y Albatross 2003-01-09

O 10-17 m/s

Distans 115
Erfarenhet

Tordagen den 9 januari, denna dag var vi en besättningsmedlem mindre nu när Anders mönstrat av.

Idag skulle vi segla vidare söder ut till ön Tobago.

Albatross gjordes klar för att nattsegla och troligen kunde vi få rätt hårt väder och pinkryss. Nu var det många dagar sedan som vi hade seglat i hårt väder och någon längre sträcka.

Allt sjöstuvades och dingen togs ombord och surrades fast på fördäck.

Då passade vi även på att reparera en läcka som Charlotta hade fått då hon polerade Albatross skrov. En vass sprint i pekets botteninfästning hade rivet upp ett förargligt hål i sidan på dingen.

Av Werner på S/Y Frangipani hade vi fått en komplett reparationssats till dingen. En stor klisterlapp passades in över läckaget och nu skulle lagningen ligga torrt och härdas i 48 timmar.

På eftermiddaggen kom den svenska båten Pamina med Torsten och hans  familj, från Mariestad, in och ankrade upp sidan om oss.
Strax före klockan tre kom dom över och ville bjuda på ”Soldatens ärtsoppa” med plättar som tack för att vi bjudit på nyårsgröt.

Tyvärr fick vi tacka nej till inbjudan då vi hade planerat för vår avfärd klockan tre denna eftermiddag.
Vi ville passera alla de yttre korallreven, vid norra Grenada och ön Carriacou, före solnedgången. I dessa sund varnar sjökorten för starka motströmmar och går vi då på pinkryss vill vi ha god sikt till omgivande sjö.

Ankaret halades upp och genuan, stagseglet och mesanen sattes.

Storen fick vila då vinden låg på tolv meter i sekunden, då vi seglade ut från Union Island.

Då vi kom ut på fritt vatten från ön Carriacou tog vinden från den fria Atlanten ett krafttag om oss.
Våghöjden växte kraftigt till jättevågor och vindmätaren pendlade upp till 17 meter i sekunden. Nu hade vi stora svårigheter att hålla Albatross på rätt kurs 178 grader mot Tobago. För att reducera sjöns kraft mot vårt skov veck vi upp till 190 grader och gick parallellt med Grenadas kust.
Vi lottade ut nattvakterna som vi körde i tre timmars pass från klockan tio.

Janne fick första vakten och jag gick på klockan 01.00 därefter tog Charlotta över.

Sjögången var mycket kraftfull, utan att överdriva. Dessa kraftiga vågor går in mot vårt skrov med full fart och det ljuder som rejäla knallskott då dom träffar skrovet.

Charlotta mådde inte bra och låg länge och hängde i sin säkerhetslina över relingen då hon spydde upp all mat från denna dag. Därefter kom hon i ro och sov gått i sittbrunnens styrbordssida.

Senare på natten då jag lämnade över till Charlotta klockan 04.00 hade vinden vänt och vi gick på rätt kurs mot målet.  Vi skar nu vinden på behagliga sextio grader och gjorde sju knop. ETA visade på klockan 09.00.

Strax efter soluppgången vid sextiden kunde vi skymta land, ön Tobago, en långsmal ö som hade en mäktig bergkedja i norr och sluttade ner mot ett platt landskap i syd.
På den södra delen av ön hade vi valt att gå in i Store Bay vid Crown Point som ligger på gångavstånd till flygplatsen. Här skulle Max Engqvist från Växjö ansluta med ett flyg från London i morgon.

Ett vackert palmlandskap bredde ut sig då vi passerade Buccoo Reef, strax för vår ankringsvik Store Bay. På stranden växte det en hel skog med kokospalmer och den gyllengula sanden sken upp mot morgonsolen. Prick klockan nio gick vi in i viken och la ut ankaret strax utanför lyxhotellet CoCo Reefs invallade lagun.

Charlotta dök ner till botten och säkrade ankaret på åtta meters djup.

Ännu en bra nattsegling hade vi utfört och nu skulle vi snart trampa ny mark.

Vad har nu denna ö att erbjuda och vad skall vi upptäcka här?