Loggbok för S/Y Albatross 2003-05-18

Vxl 0-17 m/s

Distans
Erfarenhet

Tidig söndag morgon tog vi oss med vår dinge in från ankarplatsen till Villamil för att för femtioelfte gången försöka att checka ut Albatross från Galapagos öarna.
Under de senaste fem dagarna har vi varje dag besökt hamnkontoret, men var gång har vi fått beskedet att hamnkapten inte är tillgänglig idag, utan kom igen imorgon.
Då vi denna vackra söndag morgon promenerade in på marinbasen blev vi ännu en gång varmt välkomnade, men hamnkapten var tyvärr även idag Odisponibel.
– Kom igen i morgon!
Nu var vi verkligen förbannade, dock intygande vakthavande officeren att kom vi tidigt måndag morgon, så skulle allt ordna sig.
– Vad har vi för alternativ?

Det är till att inordna sig i denna byråkrati, vi måsta ha våra handlingar i ordning. För nästa incheckning är på franska öar och där kan vi få stora problem därest inte skeppshandlingarna är korrekta.

Seglatsen till Marquesasöarna i Franska Polynesien får skjutas fram ett dygn.

Idag skulle vi även få vår leverans av grönsaker, frukt och ägg som vi beställt hos vår leverantör Pedro.
Med Pedro hade vi gjort upp ett fast pris på alla varorna och han skulle även ombesörja transporten till hamnen.
Pedro har en trevlig butik där hela hans familj arbetar och efterhand som vi tog ut varorna från butiken så noterade frun allt och vikten registrerades även den.
Efter att vi släpat ut allt på gångbanan, utan för butiken, hade där byggts upp ett rejält berg av godsaker.
Då vi skulle betala det överenskomna priset blev det i rysligt rabalder på hustrun, hon tyckte att Pedro hade sålt allt för billigt. Efter att vi och dom internt hade accederat så lyfte vi priset med några dollar, men i gengäld fick vi en stor bananstock i kompensation. Men Pedro passar sig säkerligen för att göra upp fasta priser i
fortsättningen, han blev alla gånger en aning luggad i öronen av sin fru.

Allt lastades upp på en Ford- pickup och färden gick via kokosnöts odlaren, där vi hade förbeställt 20 stycken stora nötter till priset av sju US-dollar. Nötterna var väl rensade och låg i två snygga nätsäckar.

Provianten stuvades ner i dingen och färden gick ut till Albatross som nu låg längst ut i viken.
Vi hade blivit tvingade att ankra om då det var fullmåne och tidvattennivån hade ökat till över tre meter och vid lågvatten så stod kölen och gnuggade på botten.

Nu hade vi mat så vi reder oss i minst en månad på sjön.

Strax efter att solen gick upp i den östliga horisonten tog Janne sig in till hamnkontoret för att på nytt försöka att checka ut.
Jag påbörjade slutstädningen och efter några timmar kom Janne tillbaks med skeppshandlingarna, sent omsider var utcheckningen klar.

Hela Albatross polerades in- och utvändigt för att va fin då hon gled ut på hennes längsta seglat, en sjöresa på dryga 3200 nautiska mil, motsvar cirka 600 landmil.
Dag 0  Måndagen den 19 maj
Prick klockan 14.00 tog vi upp ankaret och stävade ut mot det öppna Stilla havet. Våra grannbåtar signalerade med sina mistlurar och alla vinkade farväl och önskade oss lycka till på färden.
GPS: N visade 2980 nautiska mil till slutdestinationen.
Alla segel sattes och vi kryssade mot sydväst  i en lätt sydlig vid.

Strax före solnedgången kom det upp till ytan en jättestor Rocka som spände drygt tre meter mellan ”vingarna”.
Ett tjugotal delfiner uppvaktade oss på styrbordssidan genom att kasta sig upp över vattenytan och därefter graciöst dyka ner i havet igen. Det kändes att även dessa fiskar önskade oss lycka till.

Fiskeredskapen, med nya stora Rapala drag, sattes ut i aktern och strax efter kunde vi spana in två stora hajfenor som hängde efter oss i aktern. Hajarna simmade runt likt en åtta och analyserade våra Rapala drag.  Men dom högg inte.
Denna första kväll till sjöss ändrade vinden riktning och en svag syostlig kom in och vi kunde då gå på en halvvind. Genakern sattes och vår fart ökade till 5 knop.
Dag 1 Tisdagen den 20 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 94 nm

En jätte fisk hade nupet av linan till Rapala draget. Förmodligen hade en av hajarna huggit och tagit draget med sig  ner i havsdjupet. En ny kraftig wire monterades.Fortfarande bra vind till Genakern och vi seglar med en fart på sex till sju knop.Senare på eftermiddagen kom det upp flera hundra delfiner som jagade små fisk, havet formligen kokade då alla dessa småfiskar försökta simma ifrån de snabba delfinerna. Delfinerna kastade sig två till tre meter upp i  luften, det var ett fantastiskt skådespel som dom spelade upp för oss på denna oändligt stora ocean.
Bra fiskelycka, en tre kilos tonfisk bärgades som direkt fileades av Janne och halva fångsten hamnade omedelbart i stekpannan, för att där bli en delikat middag till oss.
Dag 2  Onsdagen den 21 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 112 nm

Första båten möter vi, en stor fisketrålare som går på vår kontrakurs och håller ett bra avstånd till oss på cirka två distans. Dåligt drag i genakern, då vinden ofta går ner till stiltje.

Nu har vi kommit bra in i våra rutiner, vakterna körs enligt ett fast schema. Janne startar klockan 19.00 till 00.00. Därefter tar jag vid till 06.30.
Dag 3  Torsdagen den 22 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 111 nm

Alldeles före soluppgången blåste det upp till drygt tio meter i sekunden och regnet vräkte ner. Fick väcka Janne för att få hjälp med att ta ner Genakern. Det går nu  utmärkt att plocka ner Genakern i kraftig vind. Vi har tränat att styra upp och få lä bak storen och då släppa fallet och samtidigt dra hem seglet i skothornet.
Dag 4  Fredagen den 23 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 154 nm

Nätterna är nu molnfria och hela universums stjärnhimmel lyser på oss. Ett stort och kraftigt vitt ljussken kunde vi följa några minuter rakt ovan oss. Troligen en satellit som kretsade runt jorden ovanför ekvatorn. Varje kväll har vi radiokontakt med Karsten i Panama, på SSB-radion, som ger oss värdefull information om väder läget. Vi lyssnar då även på våra vänner från andra skandinaviska båtar som nu har vänt hemåt frånKaribien och är på väg mot Azorerna via Bermuda, där även dom får väderinformation av Karsten.  Som vi kan förstå avlöser det ena lågtrycket det andra, dåligt väder hardom.Vi beundrar Karsten som med sådant engagemang som han lägger ner på atthjälpa alla oss ”fritidsseglare”.

Tidigt på morgonen har vi även radiokontakt med övriga segelbåtarna somnu håller på att korsa Stilla havet mot Marquesasöarna.
Där är vi ett tjugotal båtar med olika nationaliteter som rapporterarväder läget och ger sin position. Här får vi också aktuell väderprognos.
Dag 5  Lördagen den 24 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 152 nm

Tidigt på morgonen plockade vi på däck många flygfiskar och små ”blekfisk ungar”.Blekfiskarna såg märkliga ut med sina stora ögon som stirrade på en.Dessa använde vi som agn på våra fiskekrokar. Duktiga flygare dessa fiskar, som med lätthet kan ta sig upp drygt en och en halv meter till vårt båt däck.

Symaskinen plockas fram för att reparera den Svenska, Panama och den Danska flaggan. Som alla är en aning slitna på kortsidan.  Janne som har dolda talanger på att sy, från sin skomakare tid, fortsatte hela dagen med att sy hättor till alla fyra vinscharna i sittbrunnen. Vackert blå kapell tyg användes.
Kompassen fick även den en ”mössa”. Bra för att dämpa kompassbelysningen under nätterna, då ens mörkerseende blir bättre.  Jag blötade upp den Gotländska sandstenen och alla våra knivar slipades
rakbladsvassa.

Trots att vi nu är drygt sex hundra nautiska mil från land finns här fåglar som väl följer oss. Fåglarna är små, svart och vita liknande våra svalor. Som endast några centimeter ovan vågskvalpet glidflyger och plockar sin mat.