Loggbok för S/Y Albatross 2003-05-25

Vxl 0-17 m/s

Distans
Erfarenhet

Dag 6  Söndagen den 25 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 132 nm

Idag är det söndag och det skall vara en arbetsfri dag. Tyvärr blev det inte så. Vår ”Lilleputgenerator 220Volt” började krångla.  Vattenpumpen hade förskjutit sig från montageskenan och drivremmen kastades ur sitt drivspår.  Strax före avfärden från Galapagos hade vi monterat en ny rem, den sista vi hade och samtidigt beställt nya i tyskland. Hela drivkonstruktionen till vattenpumpen är fruktansvärt dålig.
Utrustningen är tillverkad för att fungera i hård marin miljö. Ibland kan man undra vad dessa fabrikanter tänker på?? Att leverera en bra produkt eller att få sälja så mycket dyrbara reservdelar som möjligt.
Troligen är det de sistnämna alternativet som gäller.
Dag 7  Måndagen den 26 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 157 nm

Det känns att vi går kraftigt mot väster, värmen har kommit tillbaks kvicksilvret har krupit upp till plus tjugoåtta grader dygnet runt.
Ljumiga varma vindar från sydost för oss fram med 7-8 knop. Som en extra bonus har vi en bra med ström på 1,5 knot. Genakern togs ner efter att ha suttit uppe i sex dygn i följd. Genuan och stagseglet hissades och vi fick nu en jämn och bra gång i Albatross.
Dag 8  Tisdagen den 27 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 153 nm

Vid soluppgången var det till att vittja fiskekroken i aktern, en tre kilos Dorado (Guldmakrill) hade huggit.
Bra middagsmat, vi lever väldigt kostriktigt. Till frukost och lunch tillreder vi en fruktsallad på apelsiner, bananer och ananas.
Middagsmaten består oftast av fisk med pasta eller kokt potatis.På Galapagos köpte vi mycket fina potatis lite lätt röda, liknande våra skandinaviska potatisar King Edward. Potatisen kokas i tryckkokaren med skal på. Tryckkokaren är en bra konstruktion att tillreda mat i, den är kolossalt energisnål och kärlet är tätt för att eliminera risken för brännskador.

Janne tar även idag fram symaskinen och tillverkar en förtjusande grann skyddshätta till utombordsmotorn.

Under natten kunde vi i den södra horisonten skymta två ljuskupoler, troligen två lastbåtar med kurs mot Sydamerika.
Dag 9 Onsdagen den 28 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 151 nm

Genakern trasslade in sig i förstaget. Den hade slaget knopar på sig själv och det var besvärligt att lösa upp knutarna. Efter att ha styrt mot babord och snabbt styrt upp till styrbord lyckades vi lösa upp seglet.
I vattnet vimlar det av flygfisk, troligen skrämmer Albatross köl upp fisken till ytan och dom flyger i stora formationer ifrån vår kurslinje.

Vi tror att Albatross botten liknar en stor val som hastigt simmar fram och skall glufsa i sig fiskstimmet.

Dag 10 Torsdagen den 29 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 123 nm

Vinden gick ner till stiltje under de sena nattimmarna. Först efter att solen kommit upp fick vi in en lätt vind från öster. Spinnakern togs för första gången upp och vi hissade denna. Den fylldes snabbt med vind och vi tog åter fart. Ett vackert segel denna enorma ”blåsa” där det ljus- och mörkblåa färgerna så vackert lyser mot det klarblåa himlavalvet.

Idag tog vi ett avbrott på frukten till frukost. En krämig pannkakssmet rördes ihop, helt enligt min dotter Jessicas tillagningsanvisning. Det blev tolv nygräddade laggar som vi smorde vårt krås med. Vi blev så mätta att det blev till att ta en tidigare siesta i sittbrunnen, där vi låg och tittade ut på denna oändligt stora ocean. Inte ett ljud sades, vi lyssnade enbart till det lilla vågskvalpet som Albatross drog upp.
Dag 11 Fredagen den 30 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 151 nm

Allmänbatterierna som vi har ombord är av typen Nikel kadmium, Nife. Dessa batterier kan vi utan problem belasta ner till 9 volt. Men då får vi problem med våra GPS: er och VHF-radion, båda larmar för låg spänning.
Till huvudmotorn har vi en separat batteribank som laddas av en egen generator. Vi valde att ändra spänningsförsörjningen till att mata enheterna från huvudmotorns batterier. Enheterna tar så lite energi att den är försumbar ur belastningssynpunkt.
Nu blir vi inte störda av detta larm varje morgon, för vi laddar batterierna endast på morgonen och kvällen då vi kör huvudmotorn en timme och den stora generatorn producerar 100 Amper till Nikel kadmium batterierna.

Fick en riktigt ful fisk på kroken, sextio centimeter lång likt en ål. Huvudet såg synnerligen skräckinjagat ut. Vi fotograferade fisken och kastade den åter i sjön.
Denna fisk hade med all säkerhet irrat sig upp från femtusen meters djup för att beskåda oss när vi nu seglar på Stilla havet. Spinnakern sitter fortfarande uppe och driver oss framåt med  fem  knop.
Dag 12 Lördagen den 31 maj
Avverkad dygnsdistans mot målet: 170 nm

Fortfarande bra vind och vi gör vår längsta distans hitintills på denna färd. ”Nisse” vårt vindroder styr även bra. Då vinden ökar vill Albatross dra upp mot babord men direkt styr vindrodret ner henne mot rätt kurs. En bidragande orsak till att hon lyder så bra och inte går upp och brotschar är säker att vi seglar en långkölad båt.

Dag 13 söndagen den 1 juni
Avverkad dygnsdistans mot målet: 154 nm

Söndag, det är proklamerat allmän vilodag. Solen sken från en klarblå himmel, vinden var bra och vi låg och latade oss med ett par bra böcker.

Dag 14 Måndagen den 2 juni
Avverkad dygnsdistans mot målet: 157 nm

Ännu en timme var förbrukad, idag fick vi vrida tillbaks klockan en timme. Vi ligger nu på 120 grader väst och har nu minus tio timmar till svensk tid (sommartid).  Var femtonde grad vi går väster ut ställs klockan om en timme.

Vinden ökade till 11 meter per sekund och vi tog ner spinnakern och hissade genuan och stagseglet, fortfarande gör vi bra fart 7 knop.
Sjön började växa och vinden ökade i aktern rullar det nu in större vågberg, det liknar nu vår Atlantsegling. Havet formligen kokade, jättevågorna rullade in akter om oss och försökte träffa akterspegeln. Strax före som vågen rullade in så lyfte Albatross på rumpan och hon surfade på vågtoppen. Vågen lyfter henne upp en tio meter över havs horisonten och ett makalöst oceanlandskap breder ut sig med långa och djupa vågdalar.
Senare på eftermiddagen  växer det upp stora molnformationer runt om oss och det bildas ”Squalls”, små intensiva regnmoln som driver upp vinden till 20-25 meter i sekunden och regnet bara öser ner under några minuter.
Då handstyr vi och Albatross länsar bra, hon är en redig oceanseglare, som på ett tryggt sätt följer havets rörelser.
Dag 15 Tisdagen den 3 juni
Avverkad dygnsdistans mot målet: 149 nm

Fortfarande mycket hårt väder, först framåt eftermiddagen mojnade vinden till lite normala tio meter i sekunden.  Men sjön går alltjämt grov och vi försöker att finna en bra läsställning i sittbrunnen för att förbruka ytterliggare böcker.

Siktar en lastbåt på styrbord sidan som stävar hårt framåt mot öster i den hårda vinden. I dessa tillfällen är vi glada att vi undgår att kryssa i dessa monster till vågor. Lastbåten förblir osynlig då hon går ner i dessa stora vågdalar.