Loggbok för S/Y Albatross 2004-09-18

SE 0-22 m/s

Distans 3808
Erfarenhet

Dag 1 Lördagen den 18 september 2004

Med hjälp av tidvattenströmmen från Roebuck Bay fick vi en bra skjuts ut på öppet hav. Ute på fritt vatten kom det upp en stor val på vår babordssida och blåste ut sin luft som bildade en mäktig vattenkaskad. Han såg fruktansvärd ut, när han våldsamt kastade sig upp ur vattnet och som en tumlare välvde den breda ryggen i vattenytan för att slutligen sticka upp den stora stjärtfenan högt i luften. Blängde på Albatross och tog ett djupt andetag och försvann därefter ner i havsdjupets skafferi för att spisa kvällsmat.

Med en dålig kryssvind under hela natten seglade vi med kurs mot sydväst och under tidig morgon gick vi in i ett stiltjebälte.

Det kändes långt till passadvindsområdet.

Dag 2 Söndagen den 19 september 2004

Söndag och allmän vilodag och det hade vinden också tagit, det rådde total stiltje. Endast den kraftiga tidvattenströmmen förde oss västerut.

En stor val kom upp tidigt på morgonen och kikade på oss. Valen döpte vi till Paddy, det är säkert samma val som hälsade på igår.

Dag 3 Måndagen den 20 september 2004

Den nya veckan inleddes med att det blåste upp från SW och med hela krysstället satt gjorde Albatross 6,5 knop mot målet.

En fyra kilo stor Dorado bärgade vi, efter att strax före ha förlorat en betydligt större Dorado som slet sig loss från fiskekroken.

Dessa fiskar har en enorm energi, efter att dom har huggit på kroken får de åka med i Albatross kölvatten och efter en halvtimme med denna åktur är dom normalt totalt utmattade och det är enkelt att bärga fisken. Men dessa båda fiskar fick förnyad energi då de kom upp ovan vattenbrynet och kämpade vilt.

Paddy kom som vanligt och hälsade på kvällen.

Det första skeppet siktades akter om oss, en stor bulklastare stävade på sydlig kurs mot Headland Port för att lasta kol.

Dag 4 Tisdagen den 21 september 2004

Mycket varierande vind och fortfarande pinkryss.

I morgon är det vårdagjämning här på södra halvklotet. Solen står nu i zenit över ekvatorn och är på väg söder ut till Stenbockens vändkrets 23 grader syd, där den vänder efter sommarsolståndet den 21december. Det är stört omöjligt att vistas på däck, solstrålarna är brännhetta.

Dag 5 Onsdagen den 22 september 2004

Paddy kom som vanligt och hälsade på kvällen.

Vi har kommit in i våra rutiner med sex timmars vakter och nu känns det som att gå i ide, med vårt rullande vaktschema:

–         00.00 till 06.00 Carl Erik

–         06.00 till 12.00 Janne

–         12.00 till 18.00 Carl Erik

–         18.00 till 00.00 Janne

Äta, sova och vakta det är det som numera gäller drygt tre veckor framöver.

Dag 6 Torsdagen den 23 september 2004

Äntligen känns det att vi kommit ut en bra bit från det australiensiska fastlandet och det är fritt vatten rakt söder ut mot Antarktis.

Sydost passadvinden har börjat blåsa upp, men samtidigt bygger havet upp monstervågor med hjälp av de kraftiga tidvattenströmmarna.

I denna rejäla sjö får nu ”Nisse” vårt Monitorvindroder jobba ivrigt. Klockan 03.00 brast en av styrtamparna från vindrodret och Albatross gick kvickt ur kurs.

Jag fick kalla upp Janne från sin sköna nattsömn och under tiden som jag handstyrde kröp Janne bak i aktern, i en väl förankrad säkerhetssele och knöt fast styrtampen i roderaxeln.

Vi håller väldigt hårt på att inte gå upp på däck ensam. Kalla alltid upp kompisen om det är något som måste fixas på däck.

Det är även strängeligen förbjudet och gå upp till mantåget och pissa under natten. Pinka gör vi i sittbrunnen i en utskuren stor platsflaska som vi enkelt tömmer i havet.

Dag 7 Fredagen den 24 september 2004

Fortfarande bra vind men sjön är mycket grov och Albatross forsar fram likt ett expresslok. Vinden har nu vridit mot sydost och vi seglar på en bra låringsvind.

Andra skeppet siktades tidig morgon rakt för över på ett avstånd av två nautiska mil.

En jättestor Containerbåt stävade snabbt med kurs mot nordväst. Troligen är vi nu inne i farleden mellan södra Australien och Suezkanalen. Försökte att kalla upp henne på VHF-radions kanal 16, men fick inte något svar. Rederiet har säkert samma policy som det danska rederiet Maersk, de svarar aldrig på anrop från fritidsbåtar.

Dag 8 Lördagen den 25 september 2004

Den kraftiga sjön gick sakta ner och vi kunde sova gott i våra bäddar.

För första gången under denna seglats tillredde Janne två omeletter med thaisås, normalt äter vi endast frukost på morgonen och under dagen öppnar vi ett engelskt kexpaket som vi knaprar på under dagen. Klockan 18.00 äter vi middag.

Alla äggen som vi köpte i Broome hade passerat datummärkningen.

Förargligt när man inte ger sig tid att ta på glasögonen och checka datumen, då jag köpte äggen. En del ägg är inte rutna, därför knäcker vi ett och ett först i ett dricksglas och luktar om ägget är murket.

Under förmiddagen fick vi ett anrop på VHF-radions kanal 16. Det var ett av Australiens sjöräddnings flyg som via sin radar cirka 50 nautiska mil från vår position som anropade oss med att ange vårt läge.

Navigatören frågade om vi hade löst ut en nödsignal på en EPIRD som sänder på frekvensen 106 MHz.

–         Nej vi har inte den typen av EPIRD, vår är av den modernare typen som sänder på 406 MHz, svarade vi.

Han tackade för svaret och önskade oss en fortsatt bra och säker seglats.

Dag 9 Söndagen den 26 september 2004

En fruktansvärd ovädersnatt gick vi in i, där stora tunga och mörka moln tornade upp sig strax före solnedgången. Mesan seglet togs ner och i storen sattes det tredje revet, klyvaren reducerades till 30 procent och stagseglet lät vi vara fullt ute. Intensiva regnskurarna avlöste varandra och vinden gick upp till dryga 20 meter i sekunden.

Strax före vaktbytet klockan 00.00 upphörde vindrodret att styra. Styrpenelröret som var svetsat i ett grövre plattjärn hade brustit i två svetsfogar.

Hela roderpendeln låg och bogserades i kölvattnet som Albatross drog upp. Turligt nog hade vi förankrat två säkerhetstampar i roderdelen och det var enkelt att bärga den trasiga enheten.

–         Fan….. också! Nu har vi förlorat den bästa besättningsmedlemmen, sa vi båda.

Mitt ute på denna enormt stora ocean är det långt till en verkstad som kan svetsa i rostfritt. Nu blir det till och handstyra till Rodriguez cirka 2500 nautiska mil och det känns tungt då vi endast är två man ombord.

Vår ”El-Nisse” en elektrisk automatikstyrning av fabrikat Autohelm typ 6000 har vi inte något större förtroende för, den har krånglat allt för ofta.

Vi beslutade oss för att testköra ”El-Nisse” på nätterna och under dagsljus turades vi om i tre timmars pass att handstyra.

Dag 10 Måndagen den 27 september 2004

Mycket kraftig vind och sjö håller oss i ett järngrepp. Till vår förvåning har ”El-Nisse” styrt bra.

Klockan 22.30 kallade Janne upp mig.

–         Det är en stor båt som har kollisionskurs mot oss! Ropade han

Fartygets kurs var först mycket svårbedömt, avståndet till oss var ungefär 2 nautiska mil. En svärm av starka strålkastare lyste upp sido- och akterskeppet och bländade oss.

Skeppet såg spöklikt ut, kan det vara en pirat som riktar sina kraftiga strålkastare mot oss och försöker borda Albatross? Var vår första tanke.

Men efter några minuter framträdde den röda barborslanternan. Det var en bamsestor trålare som troligen fiskade djuphavsräkor.

Trålaren styrde påtagligt upp mot styrbord och gav oss fritt vatten för vår kurs.

Dag 11 Tisdagen den 28 september 2004

Vinden har avtagit och vi länsar. Natten har även varit lugn och med en fullmåne som mycket tydligt lyser upp det oändliga oceanlandskapet som vi seglar fram på.

På dagen skiner solen intensivt från ett knallblått himla valv.

Varje dag GMT, Greenwich Mean Time 18.23 till 18.45 kopplas SSB-radion på och en radiostation som sänder från Darwin i Australien ställs in på följande alternativa frekvenser:

5755 kHz

7535 kHz

10 555 kHz

15 615 kHz

18 060 kHz

Stationen sänder då en vindanalyskarta i fax format för området B i Indiska Oceanen som omfattar 30o N-35o S och 70o E-130o E.

Via vårt datorprogram för Sailmail Getfax ritar datorn upp en klar och tydlig prognoskarta på hur vindarna förväntas blåsa och vindhastigheten under 24 timmar framöver.

Idag ritade faxen upp syd ostliga vindar på maximalt 30 knop i vårt område. En kraftig tyfon var på gång i Kinesiska sjön med vindar på 75 knop, cirka 38 meter i sekunden.

Vi lider med de stakas seglare som finns i dessa farvatten.

Dag 12 Onsdagen den 29 september 2004

Fortfarande fungerar ”EL-Nisse” under nätterna och vi turas om och handstyra under dagtid då ”El-Nisse” får sin välbehövliga vila.

Vinden ökade till 18 meter i sekunden och storen revades till det tredje revet och under dagtid har vi ofta en kraftig motström på drygt en knop. Motströmmen hjälper till att bygga upp den kraftiga sjön som ofta då bryter och intensivt attackerar Albatross babord sida. När sjöarna bryter mot skrovet smäller det som en väldig kanondetonation och de små nackhåren reser sig sakta i ens nacke samtidigt som en lätt rädsla infinner sig.

Tänk så många gånger man har funderat över.

–         Hur starkt är Albatross skrov som tål dessa otroliga smällar?

Vis av den erfarenhet vi nu fått är hon mycket, mycket stark. Albatross tål väl dessa brytande sjöar.

Det är även tryggt att veta att före vår avfärd från Sverige hade vi fått tips av en seglare från Anchorage i Alaska som under många år hade seglat jorden runt med sin Hallberg & Rassy 42 foot båt. Där han rekommenderade oss att byta ut alla plastgångjärnen på skrovsidorna fönster till rostfria.

Under hans mångåriga seglats hade kraftiga brottsjöar tryckt in ett flertal fönster på skrovets långsida, då de UV-försvagade plastgångjärnen hade brustit, med följd av att vattenmassorna forsade in i båten.

Janne på Kvistofta Mekaniska i Helsingborg tillverkade gångjärnen mycket enkelt till oss.

Dag 13 Torsdagen den 30 september 2004

Idag visade GPS:N 1724 nautiska mil till Rodriguez nu hade vi avverkat halva sträckan, i fortsättningen är det nedförsbacke.

Vi firade med att till middagen öppna en av Jannes födelsedagspresenter, en burk av soldatens ärtsoppa och ett paket Wasa Sport knäckebröd som han nyliggen fick av Lasse och Ann-Christine Folker på La Brique i Darwin.

I skenet av en skön kvällssol satt vi båda i sittbrunnen och mumsade i oss dessa delikatesser och samtidigt fick vi en känsla av hemlängtan.

–         Fan….. va gott svensk husmanskost smakar!

På förmiddagen kom det in ett par kraftiga regnskurar från sydost. Regnet öste ner under några timmar och tvättade bort alla kletiga saltkristaller på däcksutrustningen och efter den rika nederbörden luktade Albatross fräsch.

Det kan man absolut inte säga om besättningen, senast duschade vi för fem dagar sedan. Att duscha på däck har varit en för stor risk att få en brottsjö över sig då man står på akterdäck och dansar balett i takt med de inkommande sjöarna med duschlangen i vänster näve.

Efter regnskuren rensades däcket från femton flygfiskar som hade gått in för landning för tidigt och låg utspridda på durken.

Dag 14 Fredagen den 1 oktober 2004

Mycket grov sjö, det måste blåsa väldigt kraftig söder ut.

”El-Nisse” gör ett bra jobb under de mörka timmarna, han har endast gått ur kurs fyra gånger under den senaste natten och då i samband med att en väldig brottsjö rullat i på aktern och tryckt upp Albatross mot babord.

Albatross länsar med fullt ut spirad klyvare och stor och med en kurs på 276 grader.

Kontakten med yttervärlden går via SSB-radions mail funktion. Där vi enkelt kan sända och ta emot mail från våra familjer och vänner. Just nu trafikerar vi en radiostation i Brunei vid Sydkinesiska havet.

Det är höjdpunkten på dagen då vi vittjar vår mail box.

Fiskelyckan är inte bra, inte ett napp på snart fjorton dagar. Erfarna fiskare som vi mött under vår färd berättade för oss att fisken inte hugger under den tid då det är fullmåne och det tröstar vi oss med.

Nu ser vi framemot en mörk måne, då skall storfisken bärgas.