Loggbok för S/Y Albatross 2004-11-22

Väder Sol/moln

O 0-25 m/s

Distans 2594
Erfarenhet Stuva ombord följande material för att kunna tillverka robusta nödfönster: Helgängade en meters rostfria M8, M9 och M10 stänger inklusive ”Locking” muttrar. Marinplyfa 15 mm. Brädor en tum gånger fyra tums. Sticksåg

Dag 1 Tisdagen den 23 november 2004

Strax före gryningen måndagen den 22 november gjorde vi Albatross klar för avgång. Däcket var rent och fint, det var längesedan hon var så elegant, alla prylar som normalt var stuvade på däck låg nu väl förankrade under däck.

Albatross och besättningen var nu väl förberedda för att ta en rejäl kamp med den sydvästra Indiska Oceanen då vi skall runda Godahoppsudden och gå upp i Sydatlantens kalla vatten.

Hasse Faber ombord på Born Free som också hade bestämt sig för att avgå mot Sydafrika vinkade farväl och vi önskade oss alla lycka till.

Hasse har valt och inte gå direkt på Cape Town utan gå till Ricards Bay och därefter ta sig ner längs kusten till Cape.

Denna tidiga morgon visade Indiska Oceanen sig från sin bästa sida, havet låg spegelblankt och endast mindre dyningar rullade in mot land. Efter tre timmars motorgång siktades en kraftig sjö på babordssidan och vi förberedde segelsättningen. Vinden ökade till tolv meter i sekunden och tog ett fast grepp om oss och vi seglade framåt med sju knop.

En härlig känsla att åter få sätta segel mot nya mål.

Klockan 16.00 kom det upp ett stort fullastat containerskepp på styrbordssidan märkt MSC på långsidan. Försökte kalla upp henne på VHF-radions kanal 16, men tyvärr de svarade inte.

Med Hasse på Born Free hade vi bestämt radio tider, på frekvensen 6 666 kHz UTC klockan 09.00 och 14.00 varje dag. Ett säkerhetsnät med i de flesta fall amerikanska segelbåtar som även de var på väg mot Sydafrika är vi medlemmar i, där vi skall meddela position och väder situationen varje dag UTC klockan 04.30 på frekvensen 8 102 kHz.

På tisdag förmiddagen passerade vi Stenbockens vändkrets 23 grader syd. Nu märks det tydligt att solen närmar sig sommarsolståndet på det södra halvklotet, solstrålarna lyser kolossalt intensivt när solskivan står i zenit.

Dag 2 Onsdagen den 24 november 2004

Ett däcksfönster ovan toaletten i fören krossades och hela däcket var det fullt med glassplitter. Fönstret var spärrat med en liten ventilationsspringa, då plast delen som håller stången brast varpå en vindby lyfte upp fönstret och la sig platt på däcket. Plasten hade brustit på grund av UV utmattning.

Länge och väl låg vi och sopade glassplitter på däck samtidigt som vi funderade ut en hållbar lösning på att täta fönstret mot allt däcksvatten som sjön vräker upp.

En plyfaskiva sågades ut och fuktspärrades med en pålimmad plast pressning och två kraftiga brädor i samma bredd som plyfaskivan och två brädor där bredden ökades 100 mm för att ligga i riktning mot innertaket. Brädorna måttades in på skivan och fyra 11 mm hål borrades igenom brädorna och skivan och fyra rostfria helgängade M10 stång kapades i längden 200mm. Resultat blev ett perfekt nöd fönster som står pall för hård sjö.

I Cape Town kommer vi att tillverka ett liknade nöd fönster för de större däck fönsterna. Denna gång hade vi tur då vädret var bra, skulle sjön ha varit grov hade enorma mängder sjövatten forsat in i Albatross vilket kunde få förödande konsekvenser.

På eftermiddagen högg en 15 kilo stor Dorado på den akterliga fiske linan, och då frysen var tom på fisk kändes det härligt att få napp igen.

Dag 3 Torsdagen den 25 november 2004

Under hela dagen kokade det omgivande vattnet av fisk. Ett kolossalt stort stim tonfiskar följde Albatross där glupska fiskarna drev upp mängder av små bläckfiskar till havsytan och i luften vimlade det av hungriga sjöfåglar som även dom kalasade på de läckra bläckfiskarna. Många kom även upp på Albatross däck. Då skymning kom skrämde ett stim delfiner iväg tonfisken och delfinerna fortsatte med att leka med Albatross skrov, där de tävlar om att ligga först framför fören.

Dag 4 Fredagen den 26 november 2004

Under dagen kom vi in i ett strömbälte där en två knops motström kraftigt reducerade farten samtidigt som vinden gick ner till några sekundmeter. Farten över grund låg omkring en knop.

Nu började vi åter få tillbaks sjöbenen och alla böckerna som vi lånat av Hasse på Born Free plockades fram, i en behaglig sjögång från de kraftiga dyningar låg vi nu mestadels i sittbrunnen och läste böcker.

Dag 5 Lördagen den 27 november 2004

Vi läser, skriver, fiskar och det som bränner ut oss är solen, havet är blått och lugnt. Det som störde vår läsning var en 10 kilo stor Dorado som nappade på eftermiddagen.

Underhållande böcker som vi nu läser är:
– Röde orm av Frans G. Bengtsson. En festlig äventyrsroman om vikingarnas härjningståg
– The Covenant av James A. Michener. Även utgiven på svenska med titeln Frihetens sjö i två volymer av Bokförlaget Bra Böcker. En roman som speglar Sydafrikas historia från 13 000 år före Kristus och till nutid 1980.

En ny Waypoint sattes på Agulhas sydöstra bank kurs 237 grader och 1195 nautiska mil.

Den amerikanska båten Altair som seglade två dygn före oss från Réunion ligger cirka 300 nautiska mil före oss i strömfåran söder om Madagaskar på sin väg in till Richards Bay. För vår del är det viktigt att inte komma in i den tre knop starka södra ekvator strömmen som sveper förbi Madagaskars södra udde, vi försöker hålla oss på ett behörigt avstånd på cirka 200 nautiska mil.

Dag 6 Söndagen den 28 november 2004

Tidig morgon kom Albatross in i en kraftig sydvästlig ström på 2,5 knop. Solen gick upp på ett knallblått himlavalv. Klyvaren spirades ut och hon forsade framåt med en fart som låg mellan sju till åtta knop, en magnifik söndags segling hade börjat.

En graciös Albatross med drygt två meter mellan vingspetsarna svepte elegant in ovan vågtopparna för att hälsa på sin nästkusin S/Y Albatross.

Fågeln är väldigt vacker och en skicklig glidflygare utan att flaxa med vingarna låg sniffade den några centimeter över sjön samtidigt som den snabbt parerade vågskvalpet.

En mäktig fågel som lever i dessa stora oceaner.

Stor tankbåt på omkring 400 000 ton kom upp på vår babordssida på ett par nautiska mils avstånd. På VHF radions kanal 16 försökte vi kalla upp henne, men tyvärr de förmådde inte att svara.

Första Advent idag, svårt att känna någon julstämning i sommarklimatet, termometern visar idag +30 grader.

Dag 7 Måndagen den 29 november 2004

Fiskelyckan är fortfarande med oss, en 20 kilo stor Dorado högg. Nu börjar det bli fullt i frysboxen, stuvas allt väl borde vi få plats med ytterliggare en till delikat fisk.

Vinden ökade till 15 meter i sekunden och vi går fortfarande på en bra slör,

i den kraftiga vinden seglar Albatross likt en orm som hastigt ålar sig framåt.

Vindrodret har stora svårigheter att hålla henne på rak kurs samtidigt som den grova sjön ofta trycker till henne, hon pendlar mellan -+ 15 grader. Mesanseglet togs ner och förbands, därefter avtog pendlingen och Albatross seglade bra på

-+ 5 grader.

Dag 8 Tisdagen den 30 november 2004

Två nya svarta fem liters kraftiga plastkrukor hade vi köpt på Réunion som ersättning till våra normala tio liters plasthinkar som maximalt har en livslängd på cirka en månad. Plasthinkarna tål inte det starka solljuset och bryts snabbt ner av UV-strålningen såvida inte handtagen dess för innan har kraschat.

I krukornas ovankant borrade vi två stycken 18 mm: s hål och i hålen monterades två kabel förskruvningar med kontramutter där förskruvnings delen kapades av, som förstärkning till handtaget. En 8 mm: s tamp splitsades in genom förskruvningarna och på den 8 mm:s tampen splitsades en 15 mm:s tamp cirka två meter lång som avslutades med en ”Spansk takling”.

Efter allt splitsarbetet hade vi två eleganta hinkar som var smidiga att kasta i vattnet och fylla då vi seglar och hiva vatten ombord när fiskfångsterna skall rensas.

Hans på Born Free, som vi dagligen pratar med över SSB-radion, går nu på västlig kurs på sin väg mot Richards Bay. För att passera den starka Agulhas strömmen som sveper längs Östafrikas kust var han tvungen att lägga om kursen och siktar nu på en waypoint som ligger 60 nautiska mil nordost om Richards Bay för att slutligen hamna i Richards Bay efter att ha passerat strömfåran. Flera amerikanska båtar har nått fram till Richards Bay och rapporterade en fem knop stark sidoström och bra väder.

Ofta bildas det små men intensiva lågtryck längs kusten. Lågtrycken ger sydvästliga kulingvindar och blåser tvärs emot strömmen, i det läget kan vågorna enkelt växa till 20 meter höga böljor.

Området kring Agulhas strömmen är mycket farligt, därför är det viktigt att skaffa så bra väderprognoser som är möjligt.

Tillförlitliga väderprognoser får vi varje dag av Fred en sydafrikansk radioamatör. På SSB-radion ger han oss specialprognoser för våra farvatten.

På frekvensen 8 101,0 kHz UTC  05.00 och 15.00.

Väderlekskarta plockar vi ner som faxmeddelande från South African Weather Service på SSB-radion, frekvenserna 4 014, 7 508, 13 538 och 18 238kHz

UTC 05.00 och 10.30 Tidpunkten är det lite si och så med, tåligt får man vänta upp till 15 minuter till sändningen startar ibland.

Dag 9 Onsdagen den 1 december 2004

På natten gick vinden ner till stiltje och vi guppar sakta framåt i en sydvästlig ström.

Fångade idag en jättestor Spansk makrill på dryga 25 kilo. Janne skar ut mängder av smakfulla ryggfiléer, allt packades ner i frysen som nu är smockfull. Fiskegrejorna får nu vila sig någon vecka tills vi har ätit av vårt förstklassiga matförråd.

Dag 10 Torsdagen den 2 december 2004

Ett lågtryck fördjupas väster ut från Godahoppsudden i södra Atlanten. Vi håller tummarna att det väljer en väg likt de tidigare lågtrycken som har förflyttat sig mot sydost. I denna bana kan baksidan av lågtrycket ge oss en bra vind då vi skall passera Agulhas bank på vår väg mot Cape.

Sjön och vinden är fortfarande kraftig. För att få en bättre stabilitet på Albatross när vi seglar plattläns satte vi stagseglet och skotade det med en ny tamp via foten på stormasten och vidare till klyvare vinschen.

Genast seglade Albatross avsevärt stabilare. På Navtext fick vi ett varningsmeddelande: ”Containerskeppet BBC Kina har tappat en mäng containers i sjön, farligt område 23-31S, 29-54E kring Port St. John”

Ett mycket stort område, där det nu flyter omkring en massa containers som utgör en stor fara speciellt för oss seglare. På dagarna kan vi ha en fungerade spaning, men i nattmörkret är det stört omöjligt att upptäcka en container i regel ger den inte något radareko.

Vi anstränger oss att spana så gott det går.

Dag 11 Fredagen den 3 december 2004

Luftfuktigheten har det senaste dygnen ökat betydligt. På kvällen dryper däcket av kondensvatten och under dagen orkar inte den friska vinden att torka upp. Under däck är det 94% fuktighet vilket resulterar i att alla papper och böcker blir rejält sumpiga.

En kraftig soleruption har stört våra radioförbindelser på SSB-radion. Våra dagliga radiokontakter i säkerhetsnätet har varit urusla. Vi har fått hjälpa varandra med att reläa meddelanden. Samtidigt har mail funktionen Sailmail inte fungerat till vår radiostation i Moçambique.

Dag 12 Lördagen den 4 december 2004

På natten mot lördagen kom det upp en väldig lastbåt på Albatross babordssida klockan 02.00. Vår fart var omkring sju knop och lastbåten höll en parallellkurs till oss på ett avstånd av en nautisk mil. Hon sänkte farten till sju knop och sällskapade oss under tre timmar varpå den la i ett kol och försvann med västlig kurs mot Agulhas Bank.