Loggbok för S/Y Albatross 2005-03-06

Väder Sol o tropiskt regn

N-NO 0-25 m/s

Distans 4226
Erfarenhet Den nordliga Atlanten ovan ekvatorn bjuder på många överraskningar ömsom stiltje, storm och mycket pinnkryss. Genomsnitts farten är drygt två knop mindre än seglingen på det södra halvklotet

Dag 28 Söndagen den 3 april 2005

Kryssvinden har ytterliggare avtagit till 2-3 meter i sekunden och vi seglar med kurs på Azorerna, Sao Miquel och Ponta Delgada med 2 till 3 knops fart.

I denna behagliga sjö passade vi på och storstäda Albatross och oss själva, tog en skön duch på akterdäck för att därefter soltorka . Solen värmer gott och havstemperaturen ligger på omkring 24 grader.

Dag 29 Måndagen den 4 april 2005

Första skeppet siktades efter 12 dagar, en stor bulklastare kom med kontrakurs mot oss på styrbordssidan på ett avstånd av 3 nautiska mil. Kallade upp henne på VHF-radion och en trevlig styrman från Filipinerna svarade. På deras babordssida välde vattenmassorna ut från däck, ländpumparna gick för fullt då de rengjorde lastutrymmena. Även de tog nytta av det fina och lugna vädret och städade.

Skeppet hette Prince Marc och ägdes av ett tyskt rederi och var på 40 000 ton. De skulle lasta malmpellets i Brasilien som skulle transporteras till Japan och då skulle de gå via Panama kanalen. Jag berättade om vår seglats och vart vi var på väg.

– Ni måste anmäla ert rekord till Guinness rekordbok, sa styrmannen och skrattade, varpå han önskade oss lycka till på vår färd hem till Sverige

Idag slog vi vårt tidigare rekord på antalet dagar till sjöss, under vår seglats till Port Mathurin i Rodriguez, Mauritius förbrukades 28 dygn.

Äntligen !!!!

Kryssvinden har upphört efter 1600 nautiska mil, praktfullt efter 17 dagar på ett kryssben, kan vi nu släppa ut seglen och gå med direkt kurs på Azorerna.

På kvällen vred vinden till syd dock en svag vind på 2 meter i sekunden. Efter en lugn natt sattes spinnakern i gryningen och Albatross gick framåt med 4 knop. En magnifik känsla att åter få segla med en lätt slörvind.

Dag 30 Tisdagen den 5 april 2005

Logginstrumentet har slutat och fungera inte ett livstecken. Instrumentet plockades ner och skiljdes och ut rann det mängder av ägg från kackerlackor och massor av döda, instrumenthuset var även bebodda av levande kackerlackor som kvickt störtade ut i det fria. All elektronik rengjordes och två strömbanor på elektronikkortet som några döda odjur hade korrigerat på löddades om med nya ledningar.

Efter att ha återmonterat loggen fungerade den hjälpligt men den visade inte rätt fart en eftersläpning på 3 knop. Troligen är även kuggmekaniken full värpt av ägg därför får den renoveringen vänta tills vi kommer i en lugn hamn.

Även idag sattes spinnakern och den drog bra, Albatross seglade med 5-6 knop.

I skymningen tilltog vinden och gick upp till 10 meter i sekunden och spinnakern togs ner och klyvaren spirades ut på styrbordssidan och storen reducerades med två rev, en bra segelsättning som tål hård vind.

På min vakt klockan 01.00 började det regna lite smått himlen täckes av moln och månen synes inte till, natten var bäckmörk. Plötsligt ökade vinden och omgående bröt fan lös vinden pendlade mellan 15 till 22 meter i sekunden och regnet vräkte ner. Sjön växte kraftigt där brottsjöarna jagade Albatross akterifrån och hon for upp och maxade på 10 knop. I dessa lägen går det inte att helt lita på vindrodret därför står jag alltid vid roder pulpeten och är beredd att omedelbart ta över styrning men ”Nisse” styrde utmärkt hon följde den starka vinden och for framåt likt ett expresståg med de utspirade seglen. Under drygt två timmar pågick stötfloden och jag var endast iklädd lätta kläder och blev totalt genomblöt och iskall. Temperaturen sjönk och det märktes att vi har passerat tropikerna.

När vinden gått ner och regnet hade upphört for jag ner under däck och letade upp sjöstället och långkalsongerna och fick torra kläder på. Med knapp marginal hann jag upp i sittbrunnen då nästa oväder begynte med störtregn och stormvindar som höll på tills gryningen kom som en stor befriare. Under dessa nattimmar förde vinden oss 50 nautiska mil öster ut.

Det var det värsta regnoväder vi någonsin haft under vår seglats, egendomligt någon dag före efterlyste vi lite regn som kunde skölja av alla saltkristaller på Albatross. Den önskan uppfylldes med råge allt blev skinande rent.

Skönt när Janne tog över vakten klockan 06.00 jag stupade direkt i britsen.

Numera hänger alla sjöställen, långkalsongerna, varma tröjor, yllesocka och stövlar allt redo för att snabbt användas, vi närmar oss de nordliga breddgraderna med kyla och regn.

Dag 31 Onsdagen den 6  april 2005

Dagen var trög den hårda kampen med ovädret kändes av i kropp och själ. Gudskelov hade vi en lätt slörvind och seglade bra framåt med utspirade segel.

Dag 32 Torsdagen den 7 april 2005

Under onsdag kvällen vred vinden till en halvvind från väst som sakta växte till 8 meter i sekunden och vi går med rakt kurs mot Azorerna. Vädret har stabiliserat sig med en klarblå himmel men temperaturen sjunker och ligger på omkring 22 grader. Strax före gryningen sjunker den ytterliggare till 18 grader och det är kallt, tycker vi då vi fortfarande har den tropiska värmen i blodet.

Sakta och säkert bär det norrut och tvärs öster ut ligger öarna La Palma och Hierro som ingår i Kanarieöarna på ett avstånd av 610 nautiska mil.

Den perfekta halvvinden avtog i gryning och vi får nöja oss med en nordvästlig kryssvind på 2 meter i sekunden. Då känns det åter långt till Azorerna som ligger 600 nautiska mil norrut.

Undrade varför det inte är någon fisk som hugger på den akterliga fisklinan. Linan togs in och till vår stora förvåning var huggkroken borta.

Wireinfästningen var intakt en 100 millimeter stor krok hade slitits av från wiren. Förargligt, denna jättefisk har arbetat febrilt för att slita loss den rostfria kroken och det har med all säkerhet varit en hård kamp mellan fisken och betet samtidigt som farten på Albatross då gått ner någon knop. Men tyvärr vi har inte märkt något av denna kamp. Ofta får vi en fart sänkning av en tidvatten ström samtidigt som sjön är mörklagd något månljus som lyser upp havet har vi inte.

Vi kan enbart drömma om vilken bamse fisk som Albatross bogserat och som lyckades slita sig och simmar nu runt i Atlanten med en norsk huggkrok i käften.

Dag 33 Fredagen den 8 april 2005

Stiltje klockan 02.00, tog ner alla seglen och lät Albatross driva med strömmen. I gryningen låg Atlanten som en spegel inte en krusning kunde siktas och den klara morgonsolen värmde gott. I detta härliga klimatet passade vi på och bada tog ett redigt svanhopp från mantåget och dök i den 3900 meter djupa poolen, här var det inte någon risk för att köra skallen i botten.

Till vår stora förskräckelse såg vi hur illa Albatross skrov var beväxt. Under vattenlinjen liknade hon mer en välgödd botanisk trädgård än ett skinande rent fartygsskrov. Skrovet var totalt beväxt med massvis av trumpet liknande växter cirka 50 millimeter långa och som satt väl förankrad på det rödmålade skrovet.

Tampar hängdes ut från mantåget, cyklopen och vassa spacklar togs fram och vi låg längs skrovsidorna hela förmiddagen och hyvlade bort odlingslotten.

Skrovet skurades rent strax före vi lämnade Cape Town och då vi seglade från Saint Helena fick hon ytterliggare en uppfräschning. Alltså har allt ogräset växt under de senaste 33 dagarna. Senast skrovet målades var i Nya Zeeland för snart ett år sedan, troligen har vi målat på en så kallad miljöfärg, vilken är ett odugligt skydd mot påväxtning.

Dag 34 Lördagen den 9 april 2005

Atlanten låg fortfarande stilla, till och med dyningarna hade totalt avtagit. I skymningen tändes topp lanternan och vi gick båda till kojs och sov fruktansvärt gott utan att behöva tänka på våra vaktpass.

Skönt efter 34 dygns skiftgång med sex timmars pass som pågår dygnet runt att få sova ut.

I gryningen klockan 06.30 steg vi upp och till vår stora förtjusning blåste det in en lätt halvvind. Genast sattes genakern och Albatross seglade med exakt kurs mot Azorerna som nu ligger 570 nautiska mil bort och hon gick snabbt upp i fart 4 till 5 knop, det märktes påtagligt att hon gick cirka 1,5 knop fortare med det rengjorda skrovet.

Dag 35 Söndagen den 10 april 2005

I skymningen på lördag kvällen siktades en stor lastbåt på sydvästlig kurs, kallade upp henne på VHF-radion och styrmannen Chris svarade.

Skeppet hette Genova och var registrerat på Malta och ägdes av ett tyskt rederi. Besättningen var polsk och som Chris sa, vi är väldigt glada över att ha ett bra jobb, det är stor arbetslöshet i Polen.

Genova var på väg från Medelhavet till Puerto Rico i Karibien för att lossa under deras färd från Gibraltar hade de haft ett mycket bra väder. Jag berättade om vår seglats och Chris önskade oss bra väder och lycka till på turen hem till Sverige.

För första gången på två år fick vi radiokontakt med den svenske radioamatören Gustrav från Dalarna på frekvensen 14,325 MHz klockan 20.00 UTC. Senast vi hade förbindelse var i Las Perlas utanför Panama i Stilla Havet. Av Gustav fick vi svenska nyheter och han berättade om hur våren gör framsteg i Sverige

Gustav är mycket intresserad av vykort från hela världen, sänd gärna ett vykort till honom adressen är:
Gustav Persson
Österby 85
783 95 Gustav

Under söndag förmiddagen startade ett fruktansvärt oväder regnet öste ner och vinden for upp i stormstyrka.

Dag 36 Måndagen den 11 april 2005

Hundvädret pågick hela natten och de grova vågorna på 6 till 7 meter vältrade över oss då Albatross låg på sin kryss norr ut. Föst på förmiddagen upphörde regnet och de genomblöta kläder och dynor kunde soltorka med hjälp av den starka vinden.

Dag 37 Tisdagen den 12 april 2005

Det var inte många timmar solsken vi fick, mörka moln tornade upp sig och vinden ökade till stormstyrka från nordost samtidigt som intensiva regn angrepp oss. Under Jannes nattpass steg vinden till 23 meter i sekunden och då han skulle reva klyvaren ytterliggare brast wiren till inhalet och hela seglet rullades ut, där stormvinden tog ett järngrepp om det. Stagseglet fick då omgående rullas in varpå klyvaren kunde skotas upp i ett öronbedövande oväsen och ett regn som piskade hårt in i själen tillsammans med bränningarna som ofta bröt och vattenbegöt hela Albatross i den becksvarta natten.

Dag 38 Onsdagen den 13 april 2005

Fortfarande styv kuling och först fram på onsdag förmiddagen avtog vinden och regnet upphörde. Vädret har varit fruktansvärt besvärligt, vi har inte kunnat laga någon varm mat, har hållit tillgodo med skorpor, sardiner, ost och bröd.

Ligger nu i nivå med ön Madeira som vi har på styrbordssidan 570 nautiska mil öster ut och till Azorerna, Sao Miquel och Ponta Delgada är det 242 nautiska mil bort.

Den svaga vinden från nordnordost tvingar oss mycket västerut och vi beslöt att slå för att få en gynasamamere kurs till vårt mål och Albatross stävade därefter framåt på ostlig kurs med en fart på drygt två knop.

Dag 39 Torsdagen den 14 april mars 2005

Stor lastbåt kommer upp akter om oss på nordlig kurs. Kallade upp henne på VHF-radion kanal 16 och bad ”Rorgängaren” gå över till kanal 06.

Fartyget var på väg till Norge för att lossa sin last. Tyvärr kunde han inte tala så bra engelska, han begrep inte min fråga på om han kunde ge oss den senaste väderprognosen. Omedelbart ropade kapten på Motortankern Ocean Star upp oss och meddelade en prognos. Dom låg 20 nautiska mil norr om oss och han hade passerat oss under eftermiddagen på vår styrbordssida, 8 nautiska mil ut och kapten berättade att dom hade tydligt sett oss på sin radar. De var på väg från Porto de la Cruz i Venezuela med råolja som skulle lossas i Rotterdam.

Barometern visar rekord hög nivå 1039 mbar, den har aldrig tidigare gått så högt. Beklagligt för det spår ett kraftigt högtryck med stiltje.

I gryningen gick vinden ner till någon meter i sekunden och Albatross seglar framåt med 1,5 knops fart och då är det långt till Azorerna som ligger 138 nautiska mil bort.

Dag 40 Fredagen den 15 april 2005

Det märks att vi kommit till civiliserade områden under den senaste natten siktades fyra stora fartyg som höll väl upp till oss med nordlig och västlig kurs.

Rakt i öster ligger Gibraltar där massor av skepp seglar ut och in från Amerika.

Alla mörka moln försvann och på en klarblå himmel lyser solen och det är kallt plus 14 grader. Den klena vinden ger oss en fart på 0,9 knop. Tyvärr kan vi inte starta huvudmotorn då vi har brist på diesel, de få liter som finns kvar får prioriteras till att generera el och energi till inseglingen till hamnen. Senast vi tankade diesel är för 5908 nautiska mil sedan i Cape Town.

I det fina vädret passade vi på och duscha på akterdäck, men tvi vale vad det var kallt, senast vi tog en dusch var för en dryg vecka sedan före oväders dagarna.

Under den senaste veckan har vi båda beklagat oss över de tiotusentalts PET-flaskor som vi siktat i Atlanten. En fruktansvärd miljöskandal tyckte vi. Idag har vi fått ändra på vår uppfattning, det är en magnet som har förmågan att själv blåsa upp ett segel likt en PET-flaska med en röd avslutning i toppen likt en tuppkam och som med vindens hjälp seglar på runt på Atlanten. Magneten finns endast kring Azorerna och går under namnet ”Portugisiskt Örlogsman”. Så enkel var den sanningen.

Den senaste natten flyttade vinden oss en bra bit mot öster samtidigt som vi tog höjd mot norr och i gryningen slog vi och kryssar med den nordostliga vinden mot nordväst. Sao Miquel och Ponta Delgada ligger 100 nautiska mil bort och vi får troligen justera vår angörning till sen lördagkväll, vinden bär oss framåt med på en pinnkryss med 3 till 4 knop.

Dag 41 Lördagen den 16 april 2005

Denna seglats kommer vi att minnas som den längsta som vi varit till sjöss på, är nu uppe i 41 dygn. Ser vi tillbaks går tiden väldigt snabbt och vi lunkar framåt med våra dagliga rutiner.

– I gryningen klockan 06.00 överlämnar jag vaktansvaret till Janne Värmer vatten till te och kaffe berättar om nattens strapatser. Jag lagar en grötfrukost på havregryn och Janne äter några smörgåsar med ost.

– Vi båda fortsätter att läsa i våra böcker och ibland då det varit en arbetsam natt går jag direkt till kojs för att få några timmars sömn.

– Klockan 08.00 radiokontakt på SSB-radion med seglings kollegorna Anker 2 från Hamburg, Christina från Cherbourg och Ocean Phoenix från Jersey där vi bland annat berättar om väder situationen och meddelar positionen samt övrigt som hänt under det senaste halva dygnet.

– Justerar in solfångarna på akterdäck för att få en vinkelrätt solinstrålning och denna justering löper på under hela dagen varje gång vi går till aktern för att pissa.

– Diskar upp det senaste dygnets disk och rengör köket.

– Jag tar över vaktansvaret klockan 12.00

– Till lunch tar vi var och en någon enkel mat såsom en smörgås, ost, sardiner eller en tonfiskburk.

– Tar middags positionen och avräknar seglad distans. Prickas in på översiktssjökortet North Atlantic Ocean Eastern Part och datorkortet samt renskriver loggboken för det senaste dygnet.

– Duschar på akterdäck var fjärde dag.

– Är vädret bra storstädas Albatross en gång per vecka.

– Fortsätter läsa och skriva och utför mindre reparationer och underhåll det finns alltid något som inte fungerar.

– Startar elverket för att ladda batteribankerna om inte vindgeneratorn och solcellerna har orkat hålla spänningsnivån uppe. Börjar färskvattnet  sina startas även ”Watermakern”.

– Plockar ner väder fax via SSB-radion.

–  Janne börjar laga middagen klockan 17.30  som ofta består av fiskrätter i alla dess former och kött- och pasta rätter.

–  Janne tar över vaktansvaret klocka 18.00.

–   Kopplar upp mail funktionen till Sailmail på SSB-radion och sänder och tar emot mail samt väder fax på vindprognoser för 24- till 120 timmar. På denna norra atlantrutt har vi använt oss av en radiostation i Canada Lunenburg.

– Radiokontakt klockan 19.00 med våra seglar kolleger.

– Kontakt med radioamatörer i Sverige och Danmark

– Jag går till kojs klockan 19.30

– Vid midnatt väcker Janne mig och jag övertar vaktansvaret under det nya dygnets sex timmar. Varpå Janne vilar ut i sin koj.

Är det oväder råder det en mycket låg aktivitet ombord då gäller endast överlevnadsinstinkten, det är ungefär som att gå i ide, vakta, skota segel, dricka och äta något lätt.

Ett stim delfiner kom och hälsade på och lekte kring Albatross skrov samtidigt som de utförde cirkuskonster med att svinga sig upp ovan vattenytan och snabbt dyka der i havsdjupet igen. Vid skymningen hördes ett känt fågelkvitter, det var två gråsparvar som önskade åka med som fripassagerare. Fåglarna stannade hela natten och efter att fått några brödsmulor och vatten i magen flög de vidare.

Efter midnatt gick vinden ner till stiltje.

Aldrig har några hundra nautiska mil varit så långt.

Vi jublar över att segla med två knops fart i den svaga vinden. Under förmiddagen kom en lätt bris från väster och Albatross seglar rakt mot målet som ligger 64 nautiska mil bort. Slutdestinationen har varit så nära flera dagar men ändå så långt, långt, långt borta.

Med hjälp av det fina vädret passade vi på och reparera den brustna wiren till inhalet till klyvare seglet. Wiren skarvades med en kortsplits och är fullt funktionsduglig.

Dag 42 Söndagen den 17 april 2005

Härligt den lätta halvvinden fortsätter och kanske vi når fram till Sao Miquel och Ponta Delgada under söndagen, en vecka försenade enligt vår tidtabell. Albatross stävar framåt med 3 till 4 knop och vi är jättelyckliga.

Med en mycket smal marginal når vi troligen fram till målet där Jannes föräldrar Gunhild och Lars och flickvännen Anita med sina barn Antonia och Shoun från Nya Zeeland samt min hustru Eva landar med flyg från Sverige på måndag klockan 13.00, då vi tillsammans skall göra Sao Miquel under en vecka.

Seglatsen från Cape Town i Sydafrika till Azorerna har varit en maraton seglats på 6061 nautiska mil, en repektabel sträcka.

Seglatsen motsvarar 25 stycken seglingar från Helsingborg till Warnemünde/Rostock, 240 nautiska mil, fram och tillbaks utan att gå i land. Jo en gång vi tog en paus på ön Saint Helena.