Loggbok för S/Y Albatross 2005-05-16

N 0-21 m/s

Distans 103
Erfarenhet

I härlig morgonsol låg hela Tobermory Bay som en spegel i skydd av Calve Island och de nyutslagna lövträden lyste läckert grönt på bergsslutningarna som omger viken och majgöken gol i fjärran. Känslan av att vi nu hade nått hem infann sig direkt, det var behagligt och vakna i denna sköna miljö.

Albatross hade vi förtöjt till en boj i Tobermory Bay och omedelbart kom hamnfogden och krävde 12 pund hyra för bojen per dag. Rövarpris tyckte vi och tog in förtöjningen och lät ankaret gå i plurret några meter från bojen och det var helt ok till en kostnad av noll pund.

Med dingen tog vi oss in till Tobermory och flanerade längs kajen. En stor fiskebåt lossade tonvis med krabbor och lobster. Köpte två stora lobster och en krabba för 15 pund av fiskarna, ett mycket bra pris.

Skaldjuren tillredde Janne genom att koka de i saltat vatten i 15 minuter och klöv därefter dom på mitten penslade på citronsaft, smör och Worcestershire sås och grillade godsakerna i ugnen i 5 minuter.  Serverade delikatesserna som förrätt med nybakat bröd och en källarkall pilsner.

Ove, Janne och jag smorde kråset länge och väl.

Besökte Tobermory Whisky Distillery, en mindre anläggning som hade varit nerlagd under många år men hade tagits i bruk i slutet av nittiotalet. Av ön Mulls bäckvatten tillverkades en speciell maltwhisky som bolaget levererade till andra whiskytillverkare där slutprodukten blev Scotch whisky. En 10 årig malt whisky salufördes även och som värden bjöd några runder av och som smakade delikat.

Under onsdagen mönstrade Ove Jöraas av och tog sig till Edinburgh för att jobba några dagar innan han reste hem till Helsingborg.

Tack Ove!

Det har varit roligt och ha dig ombord, där du väl fått nytta av dina utmärkta seglingserfarenheter samtidigt som du fått känna på en redig oceansegling av den äkta sorten. Tyvärr kunde vi inte bjuda på ”Blue Water Sailing”

I farvattnen kring Tobermory ligger skeppsvraken tätt med många historiska vrak och massvis med torpederade lastbåtar som tyska marinen sänkte under första och andra världskriget. Sikten i Atlantens klara vatten är utmärkt och det lockar hundratals dykare till staden, som med sina torrdräkter gör två dykningar per dag i det sexgradiga vattnet.

Tobermory museum har ett detaljerat sjökort där alla vraken är redovisade med position, fartygsnamn och haveridatum. I havsdjupen ligger fem stycken svenska lastbåtar som blev torpederade under de båda världskrigen.

På fredagen anlände Staffan Wikström från Boden och mönstrade på Albatross. Staffan skall segla med oss till Danmark. Han hade fått ”blodad tand” då han seglade med oss i Stilla havet de 2200 nautiska milen från Rarotonga i Cook Island till Auckland i Nya Zeeland.

Senare på kvällen anlände mina vänner från Ängelholm och Båstad
– Eva och Bo Akerö
– Eva och Carl Gustav Sondén
– Mona Tornberg och Kjell Arne Bengtsson

Det var roligt att åter få träffa vännerna efter snart tre år och det firade vi med ett präktigt kalas.

Under lördagen ställde Bo upp som chaufför och bjöd oss alla på en trivsam biltur på Mull med start på norra delen av ön där vi beundrade slottet i Glengorms som bjöd på en vidunderligt vacker utsikt utöver Sound of Mull och Passage of Tiree. I slottsträdgården gick vi länge och väl och botaniserade och beundrade det välväxta rhododendron som omgav slottet. Rhododendron stod i full blom och växte frodigt som stora skogsdungar.

Picknick i det gröna och det skotska vädret visade sig från sin bästa sida med klarblå himmel. Solen värmde gott och vi var alla en aning imponerade över det skotska landskapet som bjöd på vackra vyer med sina välansade ”fjäll” där tusentals får med sina unga lamm betade av det sommarfagra gröngräset.

Under söndagen var det tid för uppbrott och kompisarna tog flyget hem till Sverige via Glasgow och Staffan, Janne och jag gjorde Albatross sjöklar och seglade med tidvattnet ner i Sound of Mull cirka 20 nautiska mil till Craignure Bay, där färjan från Oban lägger till, den sydöstra delen av Mull.

Av pubägaren på Craignure Inn hade Janne fått tillstånd att förtöja på hans boj som låg väl skyddad på lugnt vatten i viken.

Janne hade blivit bekant med pubägaren då han tog en busstur på ön och besökte Duart Castle, se Webb: www.duartcastle.com
och Mull Rail, se Webb: www.mullrail.co.uk
Tidig måndag morgon seglade Albatross vidare upp i Lynn of Morvern med hjälp av det inströmmande tidvattnet. En naturskön fjord som ligger mellan ön Lismore och fastlandet där bergen reser sig mäktigt. I Corran Point smalnar sundet av och Albatross for framåt med tidvatten strömmen som gav henne 10 knops fart ömsom mot babord och styrbord hon vinglade framåt i det kraftiga flödet. Vattenmassorna rusar in i Loch Linnhe likt en vildsint älv.

En kall motvind hade vi stadigt hela dagen och efter 30 nautiska mil passerade vi Fort Williams och förtöjde vid en flytbrygga i Corpach där Caledonian Canal börjar.

British Waterways Scotland se: www.scottishcanals.co.uk eller www.waterscape.com

Äntligen en vacker dag, den kalla vinden hade avtagit och solen gassade gott på oss då vi tidig tisdag morgon gick in Caledonian Canals första slussar. Vid denna årstiden är det inte stor trafik i kanalen och vi slussade tillsammans med en fiskebåt enkelt upp de 11 slussarna till Banavie.

Tog en 20 kilometer lång promenad till Fort Williams där vi besökte Ben Nevis Distillery som ligger vid foten av Storbritanniens högsta berg Ben Nevis 1343 meter.

Se webb: www.bennevis.co.uk

Förteckning över Single Malt Whisky, se Webb: www.Whiskyposter.de

I det vackra bergslandskapet seglade vi vidare under onsdagen. Med full klyvare utrullad gjorde Albatross sex knop i kanalen med hjälp av den västliga vinden och raskt passerades svängbron i Moy och före slussarna i Gairlochy tilltog vinden och klyvaren togs in. Enbart på kapellet gjorde hon fyra knop. Med en fin slörvind seglade vi på den långsmala sjön Loch Lochy och la till för kvällen vid en flytbrygga intill det anrika hotellet Letterfinlay som hade en gemytlig pub.

Med hjälp av den kraftiga västliga vinden tog vi oss nästa dag vidare upp i sjösystemet Loch Oich och la till för natten före slussarna i Fort Augustus.

I Fort Augustus träffade vi Pia och Tord från Lund som hade seglat ut från Lomma med sin Bavaria 40 S/Y Ayla för en dryg månad sedan och var på väg ut i Atlanten på sin jordenruntfärd. Tillsammans hade vi flera trevliga dagar där vi delgav våra erfarenheter från vår runda.

S/Y Ayla har en webbsida som  Pia och Tord kontinuerligt kommer att datera upp under sin mångåriga färd, se Webb: www.ayla.biz Email: sy.ayla@spray.se

Ombord på den norska segelbåten Bika träffade vi Henrik och Nina som även skulle segla jorden runt med sin Contessa 26. Se Webb: www.freewebs.com/sybika

Vädret försämrades kraftig och det blåste en ostlig storm på Loch Ness, därför stannade vi kvar i Fort Augustus under tre dygn för att invänta vår önskan, en lätt slörvind från väster som borde komma efter ovädret.

Den lätta slörvinden kom på söndagen och vi la ut och seglade ut på Loch Ness. En underbart vacker seglats där de skogsbevuxna bergen skarp sluttar ner i den djupa och långsmala sjön.

Efter femton nautiska mil gick vi in i viken efter Urquhart Castle och förtöjde vid en gul boj och efter en god middag ombord, i den skyddade viken tog vi dingen in till land och promenerade längs stigar som löpte i den fantastiskt vackra betesterrängen där massvis av får betade med sina veckogamla lamm.  Efter fem kilometer nådde vi fram till byn Drumnadrochit och luktade oss fram till puben, där skottarna avnjöt dagens öl och vi fann oss snabbt tillrätta med de trevliga skottarna.

Tidig måndag morgon seglade vi vidare mot Inverness och gick ner på slusstrappan i Muirtown till marinan i Clachnaharry och förtöjde strax intill svängbron för att spara hamnavgiften, sex pund per dag.

Vädret hade som vanligt försämrats och det varnades för storm i de västliga delarna i Nordsjön ett nytt lågtryck var på väg in mot de brittiska öarna. Därför var beslutet enkelt att ta, vi stannar till ovädret blåst över.

Under ett par dagar hyrde vi en liten Ford Fiesta som vi tog oss runt med. Färden gick i malt whisky spåret:
– Glen Moray Distillery i Elgin, se webb: www.glenmory.com
– Glen Grant Distillery & Garden i Rothes, se webb: maltwhiskydistilleries.com

– The Glenfiddich Distillery i Dufftown, se webb: www.glenfiddich.com

En intressant tur i ett fantastiskt vackert landskap där whiskyfabrikerna ligger tätt och som de generösa skottarna visar upp och bjuder på vällagrad whisky.

Under en dag gick färden  norrut  till:
– Glenmorangie Distillery i Tain, se webb: www.glenmorangie.com
– Dunrobin Castle and Gardens i Golspie, se webb: www.highlandescape.com
– Tain Pottery i Tain, se webb: www.tainpottery.co.uk

På gångavstånd från marinan i Clachnaharry vid svängbron till järnvägen ligger den uråldriga pubben The Clachnaharry Inn, där vi blev bekanta med många trevliga skottar som berättade intressanta historier då de rest runt i det Brittiska imperiet som militärer under det senaste världskriget.

Se webb: www.clachnaharryinn.co.uk

Väderprognosen över Nordsjön spådde kraftiga västliga vindar med start lördagen den 4 juni.
Underbart!

Den vinden passar oss utmärkt och under fredagen arbetade vi intensivt för att göra klart skepp ombord på Albatross för att segla den sista långresan på vår jordenruntfärd, femhundra nautiska mil till Skagen på norra Jylland.