Hur

Hur vi lyckades

Hejsan

Jag heter Jan Larsson och är 46 år ,äger Albatross till hälften tillsammans med min bästa kompis sedan 25 år Carl-Erik.
Har jobbat som eletriker i 13 år ,varit mycket utomlands och arbetat . Sedan blev det ett par år som skomakare, sedan 1988 jobbar jag med bilder och framkallning av film ute på Väla Foto&labb, som jag driver tillsammans med min bror.

Ute och cyklar

Carl-Erik och jag har gjort mycket tillsammans bland annat cyklat till Frankrike från Helsingborg. Det var en mycket trevlig tur med många fina upplevelse r.
Vi satt på Normandie kusten med lite vin och räkor och tittade ut över havet och funderade på livet. Vi kom fram till att det gick alldeles för fort och att man j jobbade alldeles för mycket.

Carl-Erik kom med iden om att segla jorden runt, att göra någonting annat här i livet njuta litet av det. Jag tyckte att han inte var riktigt klok i huvudet, för han vet ju hur sjösjuk jag brukade bli när vi åker båt någonstans. Jag kunde ju inte ens åka sundsbussarna mellan Helsingborg-Helsingör. Det kan vi inte göra sa jag, det går inte, vi måste hitta på någonting annat man kan ju inte kräka sig jorden runt.

Nästa dag

Nästa dag när jag hade sovit på saken hade jag bestämt mig att det gör vi. Vi seglar jorden runt, men hur gör vi? Vi kan ju ingenting nu åker vi hem och köper en segelbåt och lär oss hur man gör. Sagt och gjort vi köpte en Scampi från Vikhög som hette Albatross, ägaren till den tyckte att det var kanske en lite för stor båt att börja lära sig segla i . Det tyckte inte vi, vi tyckte att det var en mycket fin båt med bra med plats i.

Vågade knappt hissa upp

Vi vågade knappt hissa upp seglen vi tyckte att det lutade alldeles för mycket, men vi provade mer och mer segel och blev modigare och modigare.
Vi tyckte att detta var livet vilken avkoppling bort från stress och jäkt, man får inte ha bråttom i en segelbåt. Samtidigt gick vi och tog Förarbevis, Kustskepparn sedan Skeppare B Båtmekaniker Astronomisk navigation Metrologi, VHF samt MF HF certifikat. Så det har varit många spännande kurser och vi har lärt oss väldigt mycket, och snart skall det omsättas I praktiken.

Havets Mercedes

Efter en säsong i Scampin beslöt vi oss för att köpa båten som skulle ta oss jorden runt. Men vad skulle vi köpa vi hade ju ingen erfarenhet av segelbåtar. Vi hade ju hört talas om Hallberg-Rassy det skulle ju vara havets Mercedes så den måste vi ju titta på. Vi åkte till Öppna varv på Hallberg-Rassy varvet och tittade på båtar, först på dom franska sedan på dom tyska men det kändes inte riktigt rätt på något vis.

Blev helt förälskade

När vi varit nere i alla Rassy modellerna så var vi helt eniga båda två ,att här finns det känsla och själ i dessa båtar. Vi blev helt förälskade båda två, innan vi såg prislappen. Någon ny var ju inte att tänka på, men en på 42 foot var lagom för två grabbar, det finns varsin hytt och toalett och det är viktigt. Om man skall bo länge tillsammans så måste man kunna stänga dörren om sig. Nu var läget inne för att titta efter en begagnad istället, Vi läste en mycket intressant artikel om John Neal på Hallberg-Rassys hemsida. Han har seglat mycket HR 42 och hade bara positiva saker att säga om båten.

En sådan till salu

Det fanns en sådan till salu också på HR hemsida. Båten fanns i Tyskland så vi for genast dit och tittade på henne, vilken skönhet, detta var vår båt det kändes i hela kroppen och den var i skick som ny. Vi bestämde oss för henne, men hon kostade ju också en slant så vi åkte hem igen och jag sålde mitt hus som man haft i 20 år. Det kändes faktiskt riktigt bra att bli av med alla krav som ett hus innebär. Vi hämtade Albatross April 99 i Kiel kanalen, vilken känsla går inta att beskriva måste upplevas.

Mjuk i knäna

Förre ägaren lämnade oss i slussen ,då blev man riktigt mjuk i knäna det var första gången man höll i ratten på en sådan stor båt. Men allt gick bra till Helsingborg vi hade en fantastisk fin segling med sol och mycket vind. Båten blev min bostad och nu har jag bott ombord i snart 3 år. Helt perfekt.

Vi som seglade

Som sagt var så seglade vi hem båten från Kiel i April månad , vi var 6 grabbar och min flickvän . Ingen av oss var någon erfaren seglare men vi hade ett gott humör allihop och det kommer man väldigt långt på. Första stoppet blev på Langeland efter en gungig segling över Kielerbukt, vi var alla mycket stolta över att ha kommit till en ny hamn utan en bula i skrovet .Från Langeland gick det vidare till Kerteminde, också utan bulor. Tidigt nästa morgon bar det av till Gilleleje efter en mycket blåsig segling dit, nu var vi nästan hemma så det blev stor fest på rödspätta på puben i Gilleleje fantastiskt gott. Nästa morgon bar det av till Helsingborg , där blev vi mottagna med Champagne vilken känsla härligt att ha gjort denna biten.

Många turer

Efter det har jag och Carl-Erik varit genom Kielkanalen 2 gånger Helgoland 2 gånger, Peterhead i Scottland därifrån till Skagen. Vi har även seglat Kappseglingen Anholt runt 2 gånger, vi har övningsseglat ungefär 5000 sjömil så nu börjar vi känna Albatross lite grann. Hon seglar fantastisk fint och vi ser fram i mot att komma i väg.

Tack till alla

Vi har även gjort lite vid båten ,Vi har satt på ett vindroder som kommer från Monitor USA sålt av Håkan Sjögren på North Bay Trading . Här får man service. Vi har döpt vindrodret till Nisse han styr helt fantastiskt på alla bogar. Vi har även satt på ett vindkraftverk från Awimex hur det fungerar vet vi inte än men vi återkommer i frågan .Det finnes även en Watermaker från Schenker såld av Mike på Hjertmanns, den är inte heller provkörd men det kommer. Lasse Lind på Lind segel har också gjort ett fantastiskt jobb med rigg och segel. Vi visste ju inte så mycket om dessa bitarna , men han har gärna delat med sig av sin kunskap. Tack Lasse. Vad har vi mer gjort jo
Mats Grääs på Aqualignum AB har hjälpt oss med en massa hyllor och annat till inredningen, Mats är gammal båtbyggare så han vet hur ett jobb skall se ut. Sedan finnes det 2 smeder som heter Mats och Roger som också
Har bidragigt till att vi kommer iväg. Vi har även Janne på Kvisttofta smide som vi inte får glömma. Alla ni andra som också har hjälpt till ett Jättetack till er allihop.